google.com, pub-0755926872671636, DIRECT, f08c47fec0942fa0 google.com, pub-0755926872671636, DIRECT, f08c47fec0942fa0 (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({ google_ad_client: "ca-pub-0755926872671636", enable_page_level_ads: true }); Den mest ægte blog i hele kongeriget – Uden Relevans

17. jun. 2011

Den mest ægte blog i hele kongeriget

Skal jeg vælge en kommer jeg til at tænke på de to, efter min mening, største blogs i Danmark.

Hvad har Maren Uthaug, og Fuhrmann for dig til fælles?

Altså ud over at de er kvinder.

At de har en million læsere.

At de sporter photoshoppede billeder af sig selv på deres blog.

Jo ser du! De er uddannede journalister begge to. De lever af at skrive, hvilket man sagtens kan se, for man skal lede længe efter stavefejl eller faktuelle fejl i deres tekster.

Det giver en vis garanti for kvalitet og konsistens i modsætning til her, hvor der efterhånden efter seks år kan spores en vis metaltræthed i visse indlæg.

Men med konsistens følger kedsommelighed, der er intet farligt - ingen provokationer - pænheden klinger rent imellem de velskrevne beretninger om børn og andre madvarer. Direkte til ethvert ugeblads sider. Det er som om at vi som læsere kun ser et kontrolleret billede af virkeligheden, en konstruktion nøje bestemt af blogskribenten. (Ligesom her bare uden samme talent).

Dette er ikke et angreb på frk Maren og frk Fuhrmann. De er begge virkeligt dygtige til det de gør, gid jeg havde evner som dem. Jeg tager dem ud fordi de naturligt står som to meget store bloggere i folkets bevisthed.

Skal jeg vælge en enkelt superægte blog? Det kan jeg ikke. Der er to af vælge imellem (for mig).

Min personlige top to over blogs med ægte følelser krænget helt ud af hjertekulen er pt i dette moment.

Linda fra Blogsbjerg og Kristines Dilemma i no particular order.

Har du andre bud?

48 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Anarkistens (ægte) kogebog ;-)

fasterfis sagde ...

eh nej, jeg er vel enig, selv om jeg ikke har læst de to først nævnte blogs ret meget.
Og jeg har heller ikke andre bud, og hvorfor skriver jeg så overhovedet noget her?
Jo, jeg er nød til at spørge; Spiser du børn, Moffer?

Linda sagde ...

Orv, Morfar. Det var sødt sagt. Mange tak for det!:)

Skriveskramler sagde ...

Der er faktisk mange andre journalister som har blogs har jeg opdaget. Nogle med større held end andre.

Men altså - hvis man skriver noget som er lidt imod det folk går rundt og synes.. Så får man tit hældt en spand lort i hovedet af det store foragede flertal.

Måske det afholder nogen fra at skrive noget med bid i..

amarOrama sagde ...

Tror jeg lægger noget andet i ordet "ægte". Mine største idoler er O'Manne og Dines.

Men der er mange andre gode.

Anonym sagde ...

Jeg tror også jeg lægger noget andet i "ægte".

I min optik er (alt om) Marie den bloggerinde som er mest ægte og dermed mest levende.

/kris

Anonym sagde ...

Ægte hvad?
Ægte følelser og om hvad?
Ægte levende?

Hvem vurderer hvornår noget er ægte og levende nok?

Jeg ved det ikke.. der er mange blogge jeg læser som af en eller anden grund ikke ligger på de hmmm "berømte og store" bloggeres bloglister.. Selv om de for mit vedkommende bestemt er både ægte, levende og hvor følelser krænges ud.


Men alle blogge er samtidig i høj grad både kontrollerede og konstruerede og hvor indholdet blot er uddrag, elementer, mikrodele eller ligefrem nannopartikler af de liv de er konstruerede til repræsenterer for og af deres forfattere.

En blog er ikke det ægte og levende liv, men blot et lille uddrag ef nogens liv

Uden Relevans sagde ...

FF: Hvad mener du? Om jeg spiser børn? Nej ville jeg sige :)

Anonym sagde ...

Årh, jeg synes at der er mange gode og "ægte" (Hvad man så end lægger i det) blogs derude. Ingen af de meget populære blogs er egentlig noget for mig. Dog med undtagelse af Fuhrmans som jeg synes er vældig god.

Anonym sagde ...

En af mine favoritter som ikke er særlig kendt er: http://katrinebasboll.dk/

Jeg tror godt, at jeg ved hvad du mener, når du bruger ordet ægte.

Kristine Sejr sagde ...

Jeg kender ikke reglerne, derfor er jeg ikke bange for at bryde dem, derfor kan jeg være mig selv, derfor er jeg ægte. Jeg håber dog også at jeg ville være mig selv, hvis der skulle brydes regler for at være mig. Men tak fordi du kalder mig ægte.

superheltemor sagde ...

Jeg synes der er mange gode blogs - deriblandt også marens og fuhrmannd, som jeg egentlig ikke opfatter som pæne og polerede på nogen måde?
Infotainer synes jeg er en ret fantastisk blog, og hun tør ihvertfald også de tunge emner.
Men hvordan man vurderer ægte ægte ved jeg sgu ikke... Læser bare med hvor der skrives godt...

superheltemor sagde ...

Og Maren er løvrigt ikke uddannet journalist...

Anonym sagde ...

Blogsbjerg er gud!

Seriøst. Hun er DK bedste blogger.

Anonym sagde ...

Jeg joiner Blogsbjergkoret.

Uden Relevans sagde ...

Korrekt Uthaug har skrevet 8 bøger, men er ikke journalist :)

fasterfis sagde ...

"beretninger om børn og andre madvarer" ..det her snakker jeg om!

Uden Relevans sagde ...

ah på den måde Fasterfis, det er fra en Monrad og Rislund sketch :)

Anonym sagde ...

Fuck jer, jeg er også et røvhul. Jo jeg er!

Annamette Fuhrmann sagde ...

Og jeg er et ægte poleret røvhul. Helt rentskuret. Indeni.

Godte sagde ...

Jeg er - til dels - enig. Der er de sjove blogs - og så er der de mere "ægte". Det sjove er jo ægte nok, men jeg kan godt savne en mere nuanceret version.
At det også er surt og trist og svært. Samtidig ved jeg godt, hvor svært det er at lægge det ud i det åbne.

Anonym sagde ...

Fuhrmann staver IKKE godt. Det er faktisk derfor jeg holdt op med at læse bloggen, blev irriteret over småfejl (ofte gengangere) i næsten samtlige indlæg.

randiglensbo.dk sagde ...

Der er da rigtig mange gode blogs - osse mange som jeg opfatter som ægte, men skulle jeg vælge en enkelt ud, ville det absolut blive Blogsbjerg!

Randi

Unknown sagde ...

Mine favoritter må være Undreland og Infotainer. Med Anne O'Manne og Blogsberg som first runners up.

Anna sagde ...

Æigh, hvorfor er det lige, at vi læsere absolut kræver, at vores yndlingsblogge lige skal krænge lidt mere ud af deres hjerter, vise hvor grimme de er OG provokerer os mindst en gang om ugen? Kan vi da ikke bare nyde deres fabelagtige sprog eller finde en anden blog? Det er jo ikke engang noget vi betaler for.

Head and heels sagde ...

Hm - jeg har det svært med ægte, fordi ordet kan opfattes på så mange måder.

Og så er jeg skuffet med skuffet på over ikke engang at være med som bobler!!! :-)

Skuffet, blev der sagt!
(Med meget stort indsat smil, altså. De er rasende gode, dem du fremhæver - og der er som bekendt forskel på landshold og lilleput)

Onkel Anne sagde ...

Hmm hvad blev der af rummelighed og forskellighed?
Jeg har forskellige yndlingblogs indenfor forskellige kategorier. Det er da ikke et must, at bloggere krænger deres inderste ud?
Mht. Maren og Annamette, så er de et par morsomme kvindemennesker, der er pisse gode til at vinkle artikler, så jeg ofte får grin i den gale hals! Det sammen synes jeg superheltemor er.

Inden for kreaverdenen, som du måske ikke kender helt så meget til ;), så har Liberty Lis/Karlssons kludeskab, Rappedikke og Karen Klarbæk mange læsere og det er fortjent. For de er enormt gode formidlere både af deres kreationer og af ord.

Men jeg har lyst til at spørge, synes du også forfattere er polerede i deres romaner? Er det kun bøger ala i virkelighedens verden, der er ægte?

Tine sagde ...

Som forholdsvis ny blogger er jeg overrasket over, hvor mange blogs, der findes - og hvor få I nævner i denne her tråd. Det er som om, det ikke er meget mere end ti blogs, der cirkulerer i det danske blogland. Findes, der slet ikke andre, der kan noget - måske netop noget andet end fabelagtige Maren?

Mette Mitchell sagde ...

Jeg bliver bare helt enormt trœt lige pludseligt.....

anne sagde ...

Der er vel også forskel på om man er anonym blogger eller ej? klart man kan være provokerende når man gemmer sig bag et synonym.

Anonym sagde ...

Altså, at diske Maren Uthaug, fordi hun behandler sproget pænt (eller måske ikke pænt, men mundret og læseværdigt) og er i stand til at stave ???? Det forstår jeg bare ikke - hvis der er noget, der kan få mig til at slette en blogger af min liste, så er det, hvis de konsekvent staver og formulerer sig dårligt. Jeg gider simpelthen ikke at skulle gætte mig til, hvad meningen mon er.

Anonym sagde ...

Er bare træt af folk der kun skriver om deres børn,deres rod og deres overvægt. Som poster billeder af deres økologiske fairtrade the, og deres åndsvage liberty patchwork. I modlys.

Dorthe sagde ...

Hvem hulan bestemmer hvad der er "ægte". Alle bloggere bestemmer selv, hvad de vil skrive og vælger da kun det, de selv har lyst til at vise frem. Hvorfor i det hele taget nedgøre nogen, fordi de ikke har samme smag som en selv. Læs de blogs, du har lyst at læse og lad dog de andre blive læst af dem som har lyst til det. Jeg følger med på mange blogs og det er da bestemt ikke alle bloggere, der har lige gode "skrivegaver", men derfor har de da alle lov at udtrykke sig på hver deres måde.

Anne sagde ...

jeg er lige begyndt at læse hverdagsnadia, ikke fordi hun er specielt ægte, men fordi hun rammer mig et sted - af samme grund læser jeg med stor lyst Maren og Fuhrmann, Superheltemor og Stinestregen, the City Girl og OmAnne og Blogsbjerg - og så selvfølgelig 27bslash6.com og hyperboleandahalf.com - jeg er ikke interesseret i ægte men om jeg bliver rørt af det folk skriver :-)

Godte sagde ...

Men hvorfor sulan "må" man ikke anmelde blogs?

Er det vitterligt så farligt? *Forstår ikke*

skyggesiden sagde ...

En blog er vel bare en del af hele det ægte liv, der leves ude i virkeligheden. Det kender du selv alt til, Morfar.
Om det udvalg, der bliver præsenteret på bloggen er repræsentativt eller selektivt bør man vel være meget meget tæt på personen til at vurdere, eller?

Folk vælger selv, hvad de læser med på og hvis man er til storblomstrede blogs der skriver en masse Uhmmm'er finder man dem, hvis man er til selviscenesættende, sprogligt konstruerede blogs, så vælger man vel dem.
Hvis man søger enigheden, mainstream og røvslikkeri som blogger er det en måde at gribe sagen an på. Det er - og nu får jeg røvfuld - også meget ofte de bloggere, der bliver skidepigesure, hvis der er bloggere, der vover at have andre holdninger eller få succes.

Ægte? Lad den rene kaste den første sten.

Unknown sagde ...

Jeg gætter på, at morfar har fået rigtig mange kliks ind i dag på at nævne de to talentfulde damer? Am I right? :-)

Katja fra Pudderdåserne.dk sagde ...

Ja AB, det er helt sikkert en effektiv måde at få klik på.

Hvad er ægte? Er det ægte at have stavefejl og ikke kunne skrive? Er det så til gengæld falsk at være uddannet og trænet i at skrive og kunne sætte komma og stave korrekt?

Komma, stavning og godt sprog handler ikke om ægthed, det handler om som læser at være stand til at læse og forstå teksten og ikke mindst kunne holde ud at læse den uden at være ved at kaste computeren i arrigskab over alle de slåfejl der er. Hvis grammatiske fejl er et plus, så er jeg minus tak.

Hvad er ægte? Jeg synes, det er et sært og upræcist ideal at måle noget ud fra. Jeg synes hellere, vi skulle snakke om originalitet, indhold, nyhedsværdi, sprog osv. end en luftigt begreb, hvor vi kun kan sige "nej hun er mest ægte", "nej hun er mest ægte". Det er jo ikke et begreb, der kan operationaliseres på nogen måde. Hvilken målestok vil du sætte op? Det er det mest subjektive ord, det er lige så slemt som at sige "hun er god" eller "hun er dårlig".

Det sekund vi har åbnet for wordpress eller blogger og skrevet om os selv er vi vel alle ægte? Om vi så er læseværdige er vel en helt anden sag.

Katja fra Pudderdåserne.dk sagde ...

Og så har jeg generelt et problem med at man kommer med 30 linjers angreb og bagefter gemmer dig bag "dette er ikke et angreb". Det er dælme usportsligt!

Anonym sagde ...

Hvorfor ikke hellere snakke om originalitet end ægthed? En blog som dagpengeland.dk, eksempelvis, er så original, at den netop retfærdiggør hele blogmediet. At der er kommet en forlagskontrakt ud af den, er nemt at forstå. Det er netop de blogs, der rykker ved noget rent form- og indholdsmæssigt, der er geniale. En anden kategori er The Sartorialist. I stedet for at diskutere om popularitet er berettiget eller ej, er det måske mere interessant at se på, hvorfor nogle blogs holder og andre ikke? At noget er ,,personligt" er vel i virkeligheden ligegyldigt. Det kan jo i princippet være opdigtet fra ende til anden.

Hilsen Line

Irene sagde ...

Jeg er ad omveje blevet gjort opmærksom på denne diskussion. Med fare for at få én over næsen, kan jeg altså ikke lade være med at blande mig:-) Jeg elsker nemlig at læse blogs, der minder om et godt dameblad, og hvor man mærker personen bag. Derfor kan jeg heller ikke forstå, at én af mine yndlingsblogs slet ikke er nævnt - nemlig "Slagt en hellig ko". Hun kan sandelig godt skrive og har sin helt egen stil. Men min absolutte yndlingsblog er min mands. Han har en gudbenådet humoristisk sans og så kan han skrive røven ud af bukserne på de fleste, også selv om han ikke er journalist - prøv f. eks at læse indlægget "Mus og mænd" hos "Michaels Kultur Diffusion".

Anonym sagde ...

Den mest ægte blog? det er da din Morfar ;-)

Janne

Anonym sagde ...

Hey hey, jeg synes godt, at Maren kan være lidt løssluppen af og til, virkelig, det synes jeg, men min blog er stadig den bedste, jeg kender.

Anne Lotte sagde ...

Mine øjne orker ikke at læse 40+ kommentarer med hvid skrift på sort baggrund. Og NEJ, jeg skal ikke have briller, jeg er bare træt.

Hvad jeg dog lige HAR skimtet igennem, er man enten for eller i mod dig.
Angående ægte/knapt så ægte, så forstår jeg godt, hvad du mener. Men jeg er ikke enig.

Forstår så tilgengæld ikke den efterfølgende diskussion i Blogland, der har gjort dit indlæg til en hetz og alt mulig andet ondt.
Sjovt som ting kan fordrejes.

Uden Relevans sagde ...

Kære Katja Pudderdåse.

Jeg skriver flere steder at det IKKE er et angreb på nogen måde, det må du da kunne forstå?

Jeg skrev indlægget efter at have læst et indlæg fra Linda der ramte mig følelsesmæssigt så det kunne mærkes.

Om jeg har fået flere klik? Aner det ikke, jeg er lige kommet hjem fra ferie, det var i hver fald ikke derfor jeg skrev indlægget.

Bettina Holst - om kunst, indretning, kreative ideer o.ma. sagde ...

Hmm er man mere ægte hvis man skriver pis, lort og skide på sin blog hele tiden og sviner manden og ungerne til ?. Og nu lyder jeg snerpet. Det er jeg ikke.

Da jeg begyndte at blogge i januar 2011 var det med et bevidst valg om, at gøre opmærksom på mine malerier og give folk mulighed for at lære mig lidt bedre at kende. Lidt. Og kun det. Jeg elsker humor og det danske sprog. Jeg er vild med indretning, loppefund og søde skåle....og det skriver jeg sgu så om.

Ja jeg kan også være en bitch og skruplatterlighysterisk og når jeg er det bruger jeg ord som pis, fuck, lort, røvhul og nok også det der er værre, men jeg mener ikke nødvendigvis, at jeg skal fortælle alle om det på min blog, når jeg har været i dét humør. Jeg kunne godt, men det har jeg bare valgt ikke at gøre....

Var meningen, at min blog skulle handle om mig og min ofte pisserøvirriterende familie, så havde indlæggende set anderledes ud... men det er ikke meningen. Jeg har VALGT at min blog primært skal omhandle min kreative side. Dermed ikke sagt, at der ikke kan komme et rend-mig-i-røven-indlæg, men det er bare ikke hovedetemaet jeg har valgt.

Tilgengæld læser jeg med på mange bitchblogge,(bla. nogen af de allerede nævnte).

Ægte er vel når man får en rimelig klar fornemmelse af, hvad det er for en person, der sidder bag skærmen ?

Anonym sagde ...

Jeg vil ikke forholde mig til ægthed eller ej! Jeg kan rigtig godt lide Marens blog! Den får mig til at grine højt - sommetider - og tænke over tingene andre gange! Hun skriver levende og sjovt og så er jeg sådan set ligeglad med, hvad hun laver til daglig!

De blogs jeg læser er enten kreablogs - og her er det især Unikarina, Rappedikke og Barewunderbar jeg finder inspiration hos - eller "livsstilblogs", hvor jeg især er vild med Bjogsbjerg, Sneglcille og Hele3ting!

Alle de stridigheder der hersker rundt omkring i blogland vedrørende madlavningskonkurrencer og hvem der er hot/not synes jeg stinker og det kan få mig til at boycutte en blog fuldstændig, når det synker til et niveau, hvor voksne mennesker kravler ned i en sandkasse og kaster verbale mudderkager efter hinanden.

Jeg læser ting, der får mig til at smile, grine, græde og tænke og jeg er sikker på, at hvis det er de reaktioner der vækkes i mig, så er det fordi det føles ægte - uanset hvad hensigten så ellers har været!

Vh Henriette

Anonym sagde ...

Glemte lige...

Den tanke jeg får som ikke-bloggende, når jeg læser indlæg om andre bloggere er, at der må sidde en bag tastaturet, der ikke under andre den succes de har...

Henriette igen-igen

Send en kommentar